مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
پيوندهای روزانه
لینک های مفید |
پیامهای آیه: 1 ـ نه حقّ را با باطل مخلوط كنیم و آن را تغییر دهیم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازیم. «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ» 2ـ وجدان و فطرت، بهترین گواه بر حقّ پوشى انسان است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» یك مثلّث مقدّس!! وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِینَ (بقره 43)و نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید و همراه با ركوع كنندگان، ركوع نمایید.با اینكه دستور اخیر اشاره به مساله نماز جماعت است، ولى از میان تمام افعال نماز تنها "ركوع" را بیان كرده و مىگوید: "با ركوع كنندگان ركوع كنید" این تعبیر شاید به خاطر آن باشد كه نماز یهود مطلقا داراى ركوع نبود، این نماز مسلمانان است كه یكى از اركان اصلى آن، ركوع محسوب مىشود.جالب اینكه نمىگوید: نماز بخوانید، بلكه مىگوید: أَقِیمُوا الصَّلاةَ (نماز را بپا دارید) یعنى تنها خودتان نمازخوان نباشید بلكه چنان كنید كه آئین نماز در جامعه انسانى بر پا شود، و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بیایند.بعضى از مفسران گفتهاند تعبیر به "اقیموا" اشاره به این است كه نماز شما تنها اذكار و اوراد نباشد بلكه آن را بطور كامل بپا دارید كه مهمترین ركن آن توجه قلبى و حضور دل در پیشگاه خدا و تاثیر نماز در روح و جان آدمى است. (المنار، ج 2 ص 293- و مفردات راغب ماده" قوم")در حقیقت در این سه دستور اخیر، نخست پیوند فرد با خالق (نماز) بیان شده، و سپس پیوند با مخلوق (زكات) و سرانجام پیوند دسته جمعى همه مردم با هم در راه خدا!حضرت على علیه السلام مىفرمایند: اگر باطل خالصانه مطرح شود، نگرانى نیست. (چون مردم آگاه مىشوند و آن را ترك مىكنند.) و اگر حقّ نیز خالصانه مطرح شود، زبان مخالف بسته مىشود. لكن خطر آنجاست كه حقّ و باطل، به هم آمیخته شده و از هر كدام بخشى چنان جلوه داده مىشود كه زمینهى تسلّط شیطان بر هوادارانش فراهم شود پیامهای آیه: 1ـ بعد از دعوت به ایمان، دعوت به عمل صالح است. «آمِنُوا») ( «أَقِیمُوا» 2ـ نماز و زكات، در آئین یهود نیز بوده است (چون این آیات خطاب به یهودیان است). «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» 3ـ رابطه با خدا، از طریق نماز و كمك به خلق خدا، از طریق زكات و همراهى با دیگران، یك مثلّث مقدّس است. «أَقِیمُوا»، «آتُوا»، «ارْكَعُوا» 4ـ اصل فرمان نماز، با جماعت است. اساس دین بر حضور در اجتماع و دورى از انزوا و گوشهنشینى است. «وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِینَ» نظرات شما عزیزان: |
موضوعات وب
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |